|
|
|
geschiedenis |
|
|
|
De
Lichtenberg ontstaat als een project van de naoorlogse wederopbouw. Haar
verhaal over bloei en verval staat model voor een markante periode in de
geschiedenis. Een periode van geschokt vertrouwen in het verleden en
hooggespannen verwachtingen voor de toekomst. Het vertelt ons over de
aspiraties van mensen en geeft een breed beeld van onze moderne
cultuurgeschiedenis.
Als provisor
van het Bisschoppelijk College in Weert ontwikkelt Jules Nabben faciliteiten
voor onderwijs, cultuur en sport. Naar voorbeeld van de Klassieken worden
lichaam en geest in samenhang beschouwd. Men is zich bewust van een
positieve, dynamische en moderne tijd en men probeert een verband tot stand
te brengen met de traditie. Zijn ruimtelijke ambities sluiten aan op de
architectonische aspiraties van de Weerter architect Pierre Weegels. Er
ontstaat een hechte samenwerking, die versterkt wordt door de inbreng van de
beeldend kunstenaar en tekenleraar Harrie Martens. In korte tijd ontwikkelen
zij een school, de recreatiecentra ”de Lichtenberg” en de “Tranchée”,
sportaccomodatie ”het Stadion” en woningen voor leraren. De bouwwerken
vormen een baken in de ontwikkeling van grote groepen opgroeiende jeugd.
|
|
|